• The brand Wageningen

    Wageningen op de kaart

  • Ondersteunen van ontwikkeling kansrijke nieuwe ideeën en technieken

    De verschillende kennisinstituten en bedrijven in Wageningen zitten bomvol met kansrijke ideeën en nieuwe technieken om de wereld om ons heen te verbeteren. Om deze ideeën te helpen een plek in de nieuwe wereld te bemachtigen kunnen we als gemeente samenwerken met de WUR om deze nieuwe bedrijven te ondersteunen. Ten eerste kunnen cursussen over ondernemerschap gegeven worden zodat iedereen met ideeën ook daadwerkelijk een kans ziet om deze te realiseren. Ten tweede hebben beginnend bedrijven het in de eerste periode vaak moeilijk doordat voornamelijk tijd en geld geïnvesteerd wordt zonder winst terug te zien. Om bedrijven de tijd te gunnen om te groeien tot een succesvol bedrijf, willen we belasting afschaffen voor de eerste 3 jaar. Als laatste gaan wij evenementen gestimuleerd worden die kennisinstituten en het bedrijfsleven bij elkaar brengen.

  • Prioriteiten

    • Maak het wagenpark van de gemeente beschikbaar voor ondernemers en verenigingen
    • Stimuleer spin-off van kennisinstituten en bedrijven
    • Geef het ondernemersloket 20% googletijd
    • Bedrijven die overwegen zich op de campus te vestingen overwegen ook het agro business park
    • Een citymarketeer gaat op zoek naar meer subsidies
  • Context

    Als Connect Wageningen geloven wij dat het belangrijk is om 'the brand' of 'het merk' Wageningen te versterken. Niet alleen omdat dat zal bijdragen aan meer werkgelegenheid en meer faciliteiten, maar ook omdat het stageplekken kan creëren en dingen als diploma's of bedrijven uit Wageningen een sterkere positie geeft. Zo is de gemeente bijvoorbeeld erg ambitieus op het gebied van duurzaamheid en pompt hier veel geld in. De kans om hier ook een verdienmodel aan te koppelen is echter compleet blijven liggen. Door Wageningen te ‘branden’ als 'de plek waar je kennis en expertise over klimaat haalt' kunnen wij daarop inspelen.

     

    In Wageningen gaat ongeveer €0,5 miljoen euro van de €93 miljoen naar het verbeteren van kansen voor bedrijven, handel en ambacht. Dat is 0,5% van het totaal. Onze plannen zouden het budget met zo'n €0,25 miljoen verhogen. Dat is op de totale begroting vrijwel niets.

  • Toelichting prioriteiten

    Maak het wagenpark van de gemeente beschikbaar voor ondernemers en verenigingen
    Branding is erg belangrijk voor ons en één van de beste manier van branding is door gewoon gezien te worden. Eén idee is om het wagenpark van de gemeente te gebruiken als promotie item, die auto's staan in de weekenden en avonden toch maar niets te doen. Dit zijn juist de momenten dat ondernemers, verenigingen en artiesten wel reizen. Daarom willen wij deze voor hun beschikbaar stellen als zij buiten Wageningen reizen.

    Stimuleer spin-off van kennisinstituten en bedrijven
    In Wageningen is erg veel kennis en zijn ongelofelijk veel innovatieve ideeën. Helaas blijft het vaak echter maar bij ideeën. Van idee naar onderneming is vaak een hele stap en veel bedrijven in Wageningen beginnen dit nu ook in te zien. Als gemeente willen wij hier ook onze verantwoordelijkheid in nemen. Innovaties hebben de mensheid veel goeds gebracht en dat willen wij verder ondersteunen. Wij weten niet precies wat de rol van de gemeente hierin moet zijn, maar wij kunnen in ieder geval locaties beschikbaar stellen voor borrels.

    Geef het ondernemersloket 20% google-time
    Aangezien de ondernemers de eerste zijn die vastlopen en gedemotiveerd raken van gemeentelijke bureaucratie willen wij kijken of wij regels kunnen versoepelen. De ideeën kunnen het beste komen van de ambtenaren die in dit veld werken. Google-time betekent voor deze paar ambtenaren dat zij 20% van hun tijd kunnen doen wat zij willen, zolang het maar bijdraagt aan de kansen voor ondernemerschap in Wageningen. De hoop is dat overbodige regels op deze manier makkelijk worden gezien en aangepakt worden.

    Bedrijven die overwegen zich op de campus te vestingen overwegen ook het Agro Business park
    De campus begint toch vol te raken en er zijn niet onbeperkte groeimogelijkheden. Daarnaast is er voldoende ruimte op de andere bedrijventerreinen. Als gemeente kunnen wij bijvoorbeeld de lokale belastingen op startups en scale ups, die hier zijn opgegroeid, verlagen.

    Een city marketeer gaat op zoek naar meer subsidies
    Wij willen een citymarketeer aanstellen die de link met de buitenwereld en Wageningen. Hij krijgt twee taken: 1) Wageningen aan de buitenwereld laten zien en het merk Wageningen versterken. 2) Ideeën en subsidies van Foodvalley, Gelderland, NL en de EU naar Wageningen halen. Deze subsidies kunnen gebruikt worden voor de gemeente, organisaties en startups.

All Posts
×